bos-w-onderzoekers
juf Anke
2de leerjaarIn de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)
Een dag bij de bos-w-onderzoekertjes is een dag vol avontuur!
We komen rustig de klas binnen en laden zelfstandig onze boekentas uit. Agenda op de juiste plaats, boterhamdozen in de bank, drinkenbussen in de bak, … Dit hebben we allemaal snel onder de knie.
We houden het rustig tot het tijd is om aan de duotaken te beginnen. Dit doen we samen met de bosbende, zo leren we van elkaar. De natuurspotters bekijken het weer, de getallengoochelaars onderzoeken een getal, de klaslachers kijken wie er aanwezig zijn en hoe iedereen zich voelt, …
Nadien nemen we plaats in de kring en overlopen we elke taak. Er is ook ruimte om nieuwsjes te vertellen. Hieruit kunnen onderzoeksvragen komen, die we op een ander moment in de week gaan bekijken. Met een klein groepje kunnen we ons erin verdiepen. Niks zo fijn als vanuit je eigen leven leren. We letten erop dat we goed luisteren naar elkaar en hebben respect voor iedereen zijn mening.
In de voormiddag volgen er nog korte instructies van lezen, schrijven of rekenen. We automatiseren belangrijke leerstof door korte inoefenmomentjes (bv. Leitnerdoosje, jogfilmpjes, …) We leren het nut van deze instructies door de leerstof te koppelen aan onze eigen leefwereld.
Na instructies wordt er zelfstandig en op eigen niveau gewerkt in het contractwerk. Er is hier ruimte voor eigen planning, maar ook voor uitbreiding en verlengde instructie.
‘s Middags eten we onze boterhammetjes gezellig op in de klas en genieten we van elkaars gezelschap. Soms wordt er ook een verhaal voorgelezen of kijken we naar een filmpje. Bij goed weer doen we dit maar al te graag buiten.
Na de middag gaan we met de duodozen aan de slag waarin we de wereld per twee verkennen. Allerlei thema’s komen aan bod zoals gezondheid, verhuizen, het gezin,… Hierbij werken we ook weer samen met de bosbende, zo kunnen we onze kennis uitwisselen met elkaar.
We sluiten af in de kring en overlopen de dag. Wat hebben we vandaag geleerd en wat was het mooiste moment? We gaan naar buiten en kiezen hoe we afscheid nemen van onze juf. Dit kan zijn door een knuffel te geven, een vuistje of een high-five te geven of een lach te schenken.
We hebben graag dat het klasleven fijn verloopt. We hebben respect voor onszelf en voor anderen. Onze wekelijkse klasraad dient om het klasleven en schoolleven tof te houden. Problemen, ideeën, pluimen komen hier aan bod.