bosbende
juf Karen
1ste leerjaarIn de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)
Een dag bij de bosbende
We komen rustig de klas beginnen en starten aan onze ‘dagelijkse kost’. Elke dag nemen we even de tijd om ons rekenen en schrijven te automatiseren.
Ondertussen worden ook de duotaken uitgevoerd. De natuurspotters gaan het weer bekijken, de klaslachers gaan na hoe iedereen zich voelt, de dagweters kijken welke dag het is, de schoolreporters gaan op zoek naar nieuwsjes in de school,…
Daarna nestelen we ons in de kring en verwelkomen we elkaar met een “gelukkige goeiemorgen”! Hier worden enerzijds de bevindingen van de duotaken gedeeld, anderzijds worden er nieuwsjes verteld over wat ons bezighoudt. Deze laatste kunnen dan later uitmonden in een onderzoek of plannetje. Een voorbeeld: ik heb een vergrootglas meegenomen en ik onderzoek hoe het komt dat dit dingen vergoot maar ik maak ook kleine tekeningen zodat andere kinderen met mijn vergrootglas kunnen zien wat ik getekend heb. Het is belangrijk om te leren op ons eigen niveau en te doen wat we graag doen. We presenteren dit achteraf aan elkaar zodat we het geleerde aan elkaar kunnen doorgeven.
In de voormiddag gaan we vooral aan de slag met rekenen, lezen en schrijven. We doen dit allemaal zo onderzoekend en nuttig mogelijk. We leren dat het belangrijk is om te kunnen werken met getallen want anders kunnen we niet berekenen hoe breed onze gang is. We krijgen een uitnodiging en om die te kunnen lezen moeten we onze letters kennen. We leren schrijven want anders kunnen we geen nieuwjaarsbrief schrijven,…
Na instructies wordt er zelfstandig en op eigen niveau gewerkt in het contractwerk. Er is hier ruimte voor eigen planning, maar ook voor uitbreiding en verlengde instructie.
‘s Middags eten we onze boterhammetjes gezellig op in de klas en genieten we van elkaars gezelschap. Soms wordt er ook een verhaal voorgelezen of kijken we naar een filmpje.
Na de middag gaan we met de duodozen aan de slag waarin we de wereld per twee verkennen. Allerlei thema’s komen aan bod zoals gezondheid, verhuizen, het gezin,… De takentijd van ‘s morgens wordt hier ook verder uitgediept. Zo gaan de dagweters uitzoeken op wat voor dag ze jarig zijn en de natuurspotters zoeken naar dieren in het bos. Er wordt ook aan de slag gegaan met plannetjes en onderzoekjes. De eerste graad werkt hier vaak samen.
We sluiten af in de kring en overlopen de dag. Wat hebben we vandaag geleerd en wat was het mooiste moment?
Samen zin krijgen in meer leren, daar streven we naar in de bosbende!