bosbreinen

juf Sien
5de leerjaar

In de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)

In de klas bij de Bosbreinen.

 

In de derde graad van onze Freinet school staat een unieke onderwijservaring centraal, waarbij de klas gedurende twee jaar onder de begeleiding van dezelfde juf blijft. Deze continuïteit biedt een vertrouwde omgeving waarin de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en ontplooien.

 Dat de leerlingen elke schooldag vol goesting aanvatten, is één van onze grootste prioriteiten. Het welbevinden van de leerlingen vinden we dan ook echt belangrijk. We maken gebruik van een gevoelsmeter om de emoties van de kinderen te bespreken en te begrijpen. Dit creëert een open communicatiecultuur waarin iedereen zich gehoord voelt. In onze wekelijkse klasraad krijgen de leerlingen telkens de kans om voorstellen te doen en klachten bespreekbaar te maken.

 In ons bosbreinenteam heeft bovendien ieder teamlid voldoende inbreng in de klaswerking. Onze klaswerking is immers een weerspiegeling van de maatschappij waarbij we onze klastaken vertalen naar beroepen. Op die manier telt onze minisamenleving bijvoorbeeld een weerman, een postbode, een logistiek assistent, een heuse CEO en zoveel meer.

 Binnen onze school passen we verschillende technieken toe om het leerproces te verrijken en de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten.

Zo werken we met duo-dozen, waarin de leerlingen zelfstandig aan projecten kunnen werken en ontdekken. De klaskrant geeft de kinderen de mogelijkheid om hun creativiteit en schrijfvaardigheid te uiten, terwijl vrije teksten en plannetjestijd individuele expressie en zelfsturing bevorderen.

 Samenwerking vormt een belangrijk aspect van ons onderwijs. Onze klas werkt regelmatig samen met de andere klas in de derde graad. Dit bevordert niet alleen de sociale vaardigheden van de leerlingen, maar ook de uitwisseling van ideeën en ervaringen.

 Een bijzonder element in onze school is het peter/meterschap met de jongste kleuters. De oudere leerlingen nemen een begeleidende rol op zich, waardoor een gevoel van verantwoordelijkheid en solidariteit ontstaat. Dit draagt bij aan een positieve sfeer in de schoolgemeenschap.