Bosbreinen

Juf Sien
5e leerjaar

In de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)

We stomen je klaar voor een succesvolle overstap naar het secundair onderwijs

In deze eindsprint van de lagere school stomen wij onze oudste leerlingen klaar om de overstap naar het secundair onderwijs zelfstandig en met de nodige verantwoordelijkheid te nemen. “Eindsprint” gebruiken als metafoor is misschien niet helemaal correct, want Ieder van hun volgt in onze lessen zijn of haar eigen tempo op weg naar de eindmeet.

Als we de vergelijking met sporten volledig zouden doortrekken, dan staat sportiviteit en spelplezier centraal. Dat de leerlingen elke schooldag vol goesting aanvatten, is één van onze grootste prioriteiten. Dagelijks meten we dit met onze gevoelsmeter. Het bespreken van onze gevoelens en het zorgen voor elkaar, draagt zo bij tot een positieve klassfeer.

In ons bosbreinenteam heeft bovendien ieder teamlid voldoende inbreng in de klaswerking. Onze klaswerking is immers een weerspiegeling van de maatschappij waarbij we onze klastaken vertalen naar beroepen. Op die manier telt onze minisamenleving bijvoorbeeld een weerman, een postbode, een logistiek assistent, een heuse CEO en zoveel meer.

In onze ‘Wat nieuws?’ kring kunnen de leerlingen na het opmeten van de gevoelstemperatuur altijd hun belevenissen of hun kijk op de actualiteit kwijt.

Daarna werken de leerlingen telkens op zelfstandige basis een eigen plan uit. Dit is het ideale moment om aan hun beeldende technieken te werken, een heus onderzoekswerk op te zetten dat binnen hun interesseveld verrichten. The sky is (almost) the limit op dit moment van onze – u merkt het – zeer rijk gevulde en afwisselende lesdag.

Daarnaast trekken we flink wat tijd uit om nieuwe vaardigheden van wiskunde, Frans, Nederlands, … onder de knie te krijgen. Tijdens de zelfstandige werktijd oefenen we dit uiteraard weer op eigen tempo verder in.

De tijd staat niet stil. ’s Middags eten we gezellig onze boterhammen op in de klas. In de namiddag gaan we in duo’s de wereld om ons heen ontdekken en onderzoeken. Soms komen de muzische vakken aan de beurt als waardig alternatief. Elke dag sluiten we af met een afsluitkring waarin we met mekaar delen wat we leerden, ontdekten en vooral willen onthouden.

Zo ontdekken en kneden we elke dag samen onze eigen talenten. We leren om onze eigen mening duidelijk te formuleren met voldoende respect voor de mening van anderen. Tegelijk leren we samen te werken en worden we steeds mondiger op een gepaste wijze.

De week afsluiten doen we altijd met een klasraad waarin we de waardering voor anderen uiten, maar evengoed ideeën voor de klaswerking of klachten ter sprake brengen. Onze bosbreinen werken en leren immers altijd van en voor zichzelf, maar even zeker ook van en voor mekaar.