duizendpoten

juf Ellen
4de leerjaar

In de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)

Een dagje bij de duizendpoten…

We starten elke dag met dagelijkse kost. We lezen, automatiseren oefeningen van wiskunde en spellingsregels.

Daarna voeren de leerlingen hun klastaken uit en kunnen we starten aan een kringgesprek. Hiervoor schrijven de leerlingen zich vooraf in. Op een muzikale en gezellige manier verzamelen we rond de kringtafel.

Tijdens zo’n kringgesprek delen de leerlingen nieuwsfeiten, weetjes en ervaringen met elkaar. De weermannen vertellen ook het weer van die dag. De juf noteert onderzoeksvragen uit de kring op het onderzoeksbord. Hier kunnen we tijdens WO dan een onderzoek over starten.

De kinderen kunnen op de gevoelsmeter laten zien hoe ze zich voelen gedurende de dag.

 Dan gaan we over naar het instructiemoment. De juf geeft korte instructies van wiskunde en van taal. We handelen tijdens de lessen wiskunde om een beter inzicht in de leerstof te krijgen. De leerstof verwerken de leerlingen later in, in de vorm van een contractwerk. Hier leren ze zelfstandig taken plannen en leerstof verwerken. Als ons contractwerk klaar is maken we een mag-taak of gaan we naar het leerplein.

 Onze boterhammen eten we op in onze eigen klas. We kijken naar Karrewiet of we zitten gezellig bij elkaar aan de eilanden tijdens het eten.  

 Tijdens de lessen WO werken we in duo’s aan bepaalde onderwerpen. We gaan met een stappenplan aan de slag en verwerken zo de leerstof rond het thema. De juf komt ons helpen en begeleiden als dit nodig is. We studeren thuis een onthoudfiche en dan volgt er een Toon Wat Je Kan (toets).

Tijdens de lessen WO is er ook onderzoekstijd. We onderzoeken dan in duo’s een dier, land, stad, plaats, gebeurtenis, plant, persoon of een vraag van het onderzoeksbord. We presenteren ons onderzoek aan de anderen van de klas.

 Elke week hebben we ook muzische vorming. We zingen samen, maken of beluisteren muziek, knutselen, creeëren, bewegen, dansen, spelen toneel enzovoort. Elke week komt er één of komen er meerdere domeinen aan bod.

 Wekelijks is er ook een plannetjestijd. Hier werken we zelf aan een plan naar keuze. We kijken hier elke week naar uit. Er ontstaan creatieve en fijne ideeën.

We tonen elkaar wat we tijdens een plannetjestijd hebben gerealiseerd.