Het is de droom van ieder van u dat uw dochter of zoon zich mag ontplooien tot een fijn mens

en in staat is later zijn eigen weg te gaan. Het hoeft geen betoog dat in deze boeiende tijd de

verwezenlijking van die droom een hele opdracht inhoudt.

Meer dan ooit biedt onze maatschappij de kinderen en de jongeren een waaier van kansen.

Het lijkt voor opvoeders een enorme uitdaging hen kennis te laten maken met fundamentele

menselijke waarden en hen een visie op het goede leven te helpen ontdekken.

U staat er gelukkig niet alleen voor om deze opvoedingsdroom waar te maken. Zoveel mensen

in de school zetten zich dag aan dag in voor de groei en de ontwikkeling van de eigen

identiteit van uw dochter of zoon. Essentieel bij dit uitbouwen van de persoonlijkheid is ook

het verwerven van een eigen levensvisie. Een levensbeschouwing met een eigen profiel maakt

immers deel uit van ons mens-zijn. Wetenschappelijk is inderdaad bewezen dat mensen met

een doordachte levensbeschouwing bijdragen tot een meer humane en tolerante maatschappij.

Een kind, een jongere ontwikkelt zo’n levensvisie vooral in de intieme kring van het gezin.

Maar ook de school draagt haar steentje bij tot de groei en ontwikkeling van die persoonlijke

levensvisie. Als ontmoetingsplaats met anderen en als oefenplaats voor dialoog en

communicatie is de school de ideale plaats om een leer- en leefgemeenschap uit te bouwen als

voorbereiding op de toekomstige samenleving.

De ervaring van pluralisme in het maatschappelijk leven en denken veroorzaakt bij de

jongeren de vraag naar begeleiding, naar situering, naar historische verdieping, naar

specifieke levensbeschouwelijke duiding en zingeving.

Pluralisme staat niet enkel voor verdraagzaamheid, maar veeleer voor het begrijpen en houden

van datgene wat de zin van het bestaan van eenieder uitmaakt.

Soms staat pluralisme synoniem voor : «alles kan en alles heeft waarde» en uiteindelijk heeft

dan niets meer waarde.

De levensbeschouwelijke vakken kunnen niet zomaar ondergebracht worden in één

gemeenschappelijk ‘grijs’ vak. De levensbeschouwing met haar eigen profiel maakt immers

deel uit van het mens-zijn. Elke levensbeschouwing geeft niet alleen kleur aan het eigen zijn

maar draagt bij tot de rijkdom en de uitstraling van de samenleving.

In deze pluralistische visie kan u kiezen voor Rooms-Katholieke Godsdienst.

Ik beoog als leerkracht Godsdienst een mensgerichte, menswaardige maatschappij op te bouwen, die gekenmerkt wordt door een voortdurende zorg voor een gezonde geest in een gezond lichaam en waarbij de relaties tussen de mensen onderling de hoekstenen zijn van de samenleving.

Meer dan ooit… willen wij op Toverbos gestalte geven aan een opvoedingsproject

waarbinnen kinderen en jongeren uitgedaagd worden om te groeien in menselijke waarden en

om een eigen levensovertuiging in respect en verdraagzaamheid uit te bouwen met anderen.

Meer dan ooit… zijn de levensbeschouwelijke vakken hierbij een noodzakelijke oefenplaats

voor humanisme, pluralisme en zingeving .

Ik wil van de Godsdienstklas effectief een “TOVERBOS” maken, waarbij ieder kind zich warm en welkom voelt, geborgen in liefde en vriendschap!

ROOMS KATHOLIEK

meester Wim