Bos-w-onderzoekers

Juf Beja
2e leerjaar

In de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)

Een dag bij de bos-w-onderzoekertjes is een dag vol avontuur.

De dag begint met nieuwsjes. Wat kinderen beleven, ervaren, interesseert waait zo de groep binnen. De onderwerpen brengen plannetjes en onderzoekjes in de klas. Niks zo fijn als vanuit je eigen leven leren.

We weten nog niet alles. Antwoorden op vragen kunnen gezocht worden tijdens plannetjes-tijd. Het kan ook dat we samen zoeken in groep. Of we gaan op zoek naar een expert.

We presenteren een plannetje. We maken samen een neerslag van wat we leerden. Kleine wetenschappertjes die onderzoeken en hun werkje vastleggen.

We voelen dat lezen en juist schrijven belangrijk is om dingen op te zoeken en iets vast te leggen. Het nut van rekenen komt steevast boven bij onderzoekjes en plannetjes.

We willen dus goed leren. Het technisch lezen, spelling, instructie van rekenen plannen we in het blok tussen kleine en grote speeltijd.

Tijdens de andere werktijden zijn onze bos-w-onderzoekertjes zelfstandig bezig. Het werk kan gepland zijn: spelling, tafels oefenen maar kan ook vrij zijn: werken aan een plannetje, een toneeltje. Wie nog wat ondersteuning nodig heeft werkt samen met Beja.

We hebben ook graag dat het klasleven fijn verloopt. We hebben respect voor onszelf en voor anderen. Onze klasraad dient om het klasleven en schoolleven tof te houden. Problemen, idee├źn, pluimen komen hier aan bod.