Duizendpoten

Meester Kevin
4e leerjaar

In de lagere school volgend de leerkrachten hun klas 2 jaar op (per graad)

We starten de dag op een aangename en gezellige manier rond de kringtafel.

Wie zich wil inschrijven voor de kring noteert zijn of haar naam op het bord en kan het woord krijgen. De besproken onderwerpen worden genoteerd in de klaskrant.

Na de ochtendkring gaan we aan de slag met “plannetjestijd”. Dit is echt hun plan, gekozen naar eigen interesse. Ze gaan op onderzoek om meer over het gekozen thema te weten te komen. De opgezochte informatie bundelen ze op een creatieve manier om later te presenteren aan de groep. Niet alleen de maker van het plan leert iets bij door het opzoekwerk maar heel de klas steekt er iets van op door te luisteren naar de anderen.

Dan gaan we over naar het instructiemoment. We maken gebruik van het digibord en andere faciliteiten. We zitten per vier aan een eiland. De leerlingen werken zelfstandig aan de lessen met ondersteuning van de meester. Natuurlijk zit hier ook duowerk bij waar de kinderen elkaar helpen of samen oefeningen maken.

Onze boterhammen eten we op in onze eigen klas. We kijken naar Karrewiet of we zitten gezellig bij elkaar aan de eilanden tijdens het eten.

We lezen op vaste momenten, gewoon rustig op een plekje naar keuze in de klas. De kinderen werken daarna in duo aan hun klastaak of rond een duodoos binnen een bepaald thema. We plannen ook muzische activiteiten in waar de duizendpoten hun creatieve zelve naar boven kunnen laten komen.

We sluiten de dag af met een afsluitmoment: iedereen verzamelt rond de kringtafel en we evalueren onze dag. De klaskrant wordt volledig ingevuld met dingen die we die dag hebben gedaan en geleerd. We scoren onszelf opnieuw aan het einde van de dag.

De duizendpoten staan voor leergierigheid, ondernemendheid, zelfstandigheid en creativiteit. Iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen niveau en met respect voor elkaar!